lördag 5 februari 2011

CSN lånets vara eller icke vara

Mitt första riktiga inlägg på bloggen var egentligen en utveckling av vad jag skrev som kommentar till ett tänkvärt inlägg av jobbochfirma som tog upp huruvida det är begåvat att beta av CSN lånet eller inte. Jag har vänt och vridit på mitt resonemang att det lönar sig att betala av så mycket av lånet så att räntekostnaderna inte gör ont och kommit fram till både ja och nej.

Ja
För mig är det psykologiskt bra att se att räntan på mitt CSN lån i år är knappt 14% av värdet på amorteringen. Vid tidpunkten för min extra inbetalning var jag, som tidigare nämnt, mycket osäker på börsens framtid och ansåg mig inte kapabel att finna en investering som över åtta år skulle generera runt 4% i direktavkastning varje år. Det kändes tryggare att säkra runt 48.000 kr i sparade räntekostnader.

Nej
Hade jag gjort min analys av HM tidigare hade jag kunnat förutspå något annat. Låt oss anta ett inköp av 638 aktier i HM för priset 235 kr per aktie (snitt pris vid tidpunkt för min extra inbetalning i höstas). Dessa aktier motsvarar de 150.000 kr jag valde att betala till CSN. Om jag därefter återinvesterar samtliga utdelningar kommer jag, om prognosen stämmer, nåt de där 48.000 kr redan efter fem år (med skatten betald och omräknad till nuvärde, 2% per år). Efter åtta år kommer jag ha mer än 100.000 kr extra, skatt betald och nuvärdesberäknad.

Ja igen
En prognos som spänner över åtta år är väldigt vag och egentligen fullständigt värdelös som måttstock. Den giriga delen av mig tycker nog att jag gjorde en miss förra året – här fanns det ju pengar att tjäna! Min defensiva sida tycker dock fortfarande att det var vettigt att betala till CSN. Jag reducerade en reell utgift istället för att hoppas på framtida utdelningar och kurshöjningar.

Dessutom kan jag säga att jag både har och äter kakan. Jag har sänkt min räntekostnad drastiskt och blivit stolt ägare i HM.

2 kommentarer:

  1. Hej,

    Välkommen som bloggare, jag gjorde detsamma och började blogga så smått i januari. Tänkte samla mina tankar och idéer på bloggen istället för i worddokument, mail och utskrifter/kopior.

    Gällande CSN, har även jag funderat över hur jag ska göra med extra inbetalningar, men till slut kommit fram till att jag kan förränta pengarna bättre i framför allt HM.
    Om det blir rätt tänk får man se i framtiden.

    Men det skulle ju vara skönt att bli skuldfriare (har ju även huslån) genom att beta av på CSN.

    Du kan ju känna dig nöjd över att ha mindre skulder åtminstone!

    Bra inlägg på bloggen din!

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket!

    Jo, nu känns det som om CSN lånet är på en hanterbar nivå. Jag har dessutom inga andra lån att oroa mig för och har inga planer på att ta något lån det närmaste året.

    SvaraRadera