fredag 4 februari 2011

Mitt första aktieköp

Första gången jag bestämde mig för att köpa aktier hade jag noll koll. Tack vare det lärde jag mig två mycket nyttiga läxor.

Min första aktie att äga var JM – jag köpte 1.000 st för 37.70 kr oktober 2008. Jag hade ju sett börsen sjunka som en sten ett bra tag och tyckte att det borde vara ett gott tillfälle att ta mig in på marknaden. Jag valde JM då jag trodde (och fortfarande tror) på deras affärsidé och dessutom handlades aktien till ett värde strax under EK/aktie.

Ve och fasa när min brillianta investering inte gick med vinst på en gång! Aktien behagade sjunka ännu mer! Hur kunde den? Jag hade ju köpt till ett värde som understeg det egna kapitalet – vem är så dum så att de säljer 100 kr för 95 kr?

Jag förstod ingenting.

Men stressad blev jag! Jättestressad! Jag kunde undvara pengarna, annars hade jag inte investerat, men jag var inte beredd på min reaktion när jag förlorade kontrollen över mina pengar på detta sätt. Helt plötsligt var aktien nere under 30 kr. Vad göra?

Jo, jag bestämde mig för att en vinst på 5.000 kr före skatt var mitt mål och lade säljordern. Några veckor senare blev jag av med stressmomentet och kunde casha min första vinst. Kul!

Så vad lärde jag mig?

  1. Den aktie jag sålde i början av 2009 för 42.90 kr ligger idag (2011-02-04) på slutkursen 146.75 kr och en utdelning om 2.50 kr per aktie har också hunnits med. Hade jag sålt idag hade jag alltså haft en vinst före skatt på 111.550 kr att glädja mig åt. Jag såg redan våren 2009 att jag hade sålt för tidigt och jag lärde mig att investera långsiktigt.
  2. Jag lärde mig mycket av hur jag reagerade under min första tid som aktieägare. Nu i efterhand tycker jag att det är rätt festligt att jag reagerade så panik-artat. Jag har hur som helst blivit mycket bättre på att förhålla mig objektiv till både upp- och nedgångar – det hela återknyter till läxa nummer 1: investera långsiktigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar