lördag 5 februari 2011

HM – då, nu och framåt

De ekonomibloggar jag följer verkar ha en sak gemensamt: Sveriges bästa bolag alla kategorier är HM. När jag hösten 2009 valde att investera i aktier igen tyckte jag dock att HM var för dyrt. Jag ville ha många aktier med bra utdelning. HM pendlade runt 410-425 kr och direktavkastningen låg strax under 4% så Kungsleden och Midway lockade mycket mer. Jag har dock alltid följt HM med intresse och haft visst avund mot de som ägde detta fenomenala bolag.

Jag hittade ett enkelt och rättframt sätt att analysera ett bolags potential hos inkomsten som jag applicerat på diverse företag med mycket varierande resultat. Jag bestämde mig att göra en analys av HM när den senaste rapporten kom då jag stod och vägde om jag skulle köpa eller inte. Jag analyserade över 9 år då resultatet för 2001 skevade lite väl mycket för att vara ett representativt resultat.

Ingångsvärden:

Jag följde receptet beskrivet av inkomsten med en modifikation – jag snittade den procentuella ökningen av Eget Kapital för de nio åren och ökade därefter EK med detta snitt för att få år-för-år resultat.


Det ser ju lovande ut. Mycket lovande till och med! Och aktien backade rejält för att analytikernas spådomar inte uppfylldes samtidigt som de bloggar jag numera litar på skrattade glatt och köpte på sig så mycket de kunde.


Jag kände mig trygg i mitt beslut och köpte 500 st för 212.10 kr samt ett par dagar senare ytterligare 500 st för  207.20 kr. Jag tänkte/tänker köpa ytterligare 500 st om aktien faller till 202.30 kr, men det verkar inte troligt att aktien fortsätter ner så mycket till. Varför? Jo, Stefan Persson såg det som jag/vi såg: detta var ett ypperligt tillfälle att köpa billigt. Och när Stefan köper aktier för närmare en miljard i sitt eget företag begriper till och med den grinigaste analytikern att det finns ett värde här.

Nu har jag kollat in Soljas prognos av HM och min verkar plötsligt något naiv i sin enkelhet och kanske lite för optimistisk. En sak ser vi dock båda två: HM är bra att äga. Och jag är mycket mycket nöjd med att jag till slut köpte HM!

2 kommentarer:

  1. Hej Fruse!

    Jag är försiktig i min prognos och ingen vet något om framtiden. Jag är inte säker på att min prognos är bättre än din. Hur som helst så är din kontenta samma som min, Hm är köpvärd på dagens nivåer.

    Tack för ett bra inlägg!
    Sololja

    SvaraRadera
  2. Den modellen du använt använder jag också ibland, med vissa justeringar. Man får inte mer rätt om framtiden för att man krånglar till det. Enkla modeller fungerar lika bra som indikatorer som mer avancerade, enligt mig.

    SvaraRadera